Naast het linken met mensen die u al kent wilt u LinkedIn waarschijnlijk inzetten om nieuwe mensen te ontmoeten en uw netwerk zodoende uit te breiden. Het uiterlijk van uw profiel is belangrijk (denk aan foto en plugins), maar ook de vindbaarheid van uw profiel is van grote waarde. In dit artikel leest u een aantal tips om uw vindbaarheid in zoekresultaten op LinkedIn te vergroten.
De woorden in uw headline zijn mede bepalend voor hoe hoog uw profiel komt in zoekresultaten op LinkedIn. Met de standaard headline die automatisch wordt ingesteld door LinkedIn heeft u weinig garantie voor succes. Beter is zoveel mogelijk woorden te gebruiken die relevant zijn voor wat u doet, wat u te bieden heeft en waar mensen eventueel op zouden kunnen zoeken.
Aan de compleetheid van uw profiel hecht LinkedIn veel waarde. Als uw profiel 100% compleet is, dan betekent dit dat u voorrang heeft op minder complete profielen in zoekresultaten. Hoe krijgt u een compleet profiel? Simpelweg door uw profiel zo goed en volledig mogelijk in te vullen. Wanneer u dit hebt gedaan zal uw completeness percentage nog steeds niet 100% zijn. De laatste stappen naar een compleet profiel zijn het verkrijgen van de recommendations (minmaal 3).
Zorg voor zoveel mogelijk volgers zodat u hoger eindigt in zoekresultaten op LinkedIn. LinkedIn maakt onderscheid in 3 lagen netwerken, namelijk: 1e graads, 2e graads en 3e graads. 1e graads zijn uw directe vrienden, 2e graads zijn vrienden van vrienden en 3e graads is nog een stap verder. Het mooie hiervan is dat uw netwerk eigenlijk veel groter is dan dat u zelf denkt.
Wat heeft dit nu voor invloed op de zoekresultaten? Eigenlijk heel simpel: wanneer iemand een zoekterm intoetst, dan komen de personen die matchen met de zoekterm en uit uw respectievelijk 1e, 2e en 3e graads netwerk bovenaan. Hoe groter uw directe netwerk is, des te groter uw 2e en 3e graads netwerk worden en hoe beter uw profiel naar voren komt in bepaalde zoekresultaten.
Terug naar overzicht